KONA Electric een elektrische auto met perspectief

KONA Electric een elektrische auto met perspectief

Datum: 26-09-2018

Er is nu een elektrische auto met een actieradius van maar liefst 482 kilometer op één lading een auto die de stoere looks van een SUV combineert met de efficiency en het rijgemak van een volledig elektrische aandrijflijn. Een auto die veel comfort biedt, uitgerust is met de nieuwste actieve veiligheidssystemen en bovenal betaalbaar is. Zijn naam: Hyundai KONA Electric. Zijn prijs: vanaf € 39.195,-.

Hyundai wil elektrisch rijden bereikbaar maken voor iedereen. Met de KONA Electric biedt Hyundai een nieuwe manier van elektrisch autorijden waarmee alle beperkingen voor het rijden op stroom worden weggenomen. De Hyundai KONA Electric wordt geleverd in drie uitvoeringen: Comfort, Fashion en Premium. De KONA Electric Comfort is leverbaar vanaf € 39.195,-. De zeer complete KONA Electric Fashion staat in de prijslijst voor € 41.495,- en de topversie KONA Electric Premium kost € 44.995,-. Deze topversie staat bij de dealer. De uitvoeringen Comfort en Fashion worden in 2019 verwacht, maar kunnen wel al worden besteld.

De kracht van de nieuwe KONA Electric

De nieuwe Hyundai KONA Electric Premium is vanaf eind augustus 2018 leverbaar in de uitvoering met de 64 kWh-batterij. De versie met 39,2 kWh-batterij volgt later. De 64 kWh long-range batterij neemt vanwege de riante actieradius alle beperkingen voor elektrisch rijden weg. Het energieverbruik komt uit op 15,2 kWh/100 km (volgens WLTP-richtlijnen). Deze topversie wordt aangedreven door een 204 pk (150 kW) en 395 Nm sterke elektromotor en heeft een accupakket van 64 kWh. Dankzij dit riante vermogen is de KONA Electric zeer fun-to-drive. De sprint van 0-100 neemt slechts 7,6 seconden in beslag. De topsnelheid bedraagt 167 km/uur. De Hyundai KONA Electric is ook zeer aerodynamisch. De Cw-waarde bedraagt slechts 0,29.

Lithium-ion-polymeerbatterij

Hyundai heeft gekozen voor een lithium-ion-polymeerbatterij in plaats van een conventionele nikkelmetaalhybridebatterij vanwege de efficiënte ontlaad- en oplaadcapaciteiten en prestaties van een lithium-ion-polymeerbatterij. Met een 100 kW-snellader is de lithium-ion-polymeerbatterij na 54 minuten al voor 80 % opgeladen. De KONA Electric is standaard voorzien van een 7,2 kWh- kabel ten behoeve van openbaar laden. Daarnaast wordt de KONA Electric geleverd met de In-Cable Control Box (ICCB) laadkabel. Deze kabel is ontworpen om aan te sluiten op een standaard stopcontact. De KONA Electric kan zowel AC als DC geladen worden. Om de oplaadtijd van de 64 kWh-batterij in de Hyundai KONA Electric te minimaliseren, is er een pakket samengesteld voor klanten die graag thuis willen laden. Met de 7,2 kW on board-oplader neemt het opladen van de long-range-batterij ongeveer 9 uur en 35 minuten in beslag. Het laadpakket maakt 1-fase 32 Ampère mogelijk en kost € 1.699,-. De KONA Electric wordt standaard geleverd met een EV Reel (haspel). De stekkeringang van de Hyundai KONA Electric bevindt zich aan de voorzijde naast het Hyundai-logo. De KONA Electric komt in aanmerking voor de Milieu-investeringsaftrek (MIA). Hij is vrijgesteld van Motorrijtuigenbelasting (MRB) tot en met 2020. Bijtelling voor zakelijk rijders is 4 %.

Standaard warmtepomp, batterijverwarming en efficiënt koelsysteem

De KONA Electric is standaard uitgerust met een warmtepomp. In auto een met verbrandingsmotor kan de warmte van de motor worden gebruikt om het passagierscompartiment te verwarmen. Elektrisch aangedreven voertuigen produceren niet genoeg thermische energie om het interieur van het voertuig voldoende te verwarmen. Door in plaats van een conventionele elektrische verwarming (met een stroomverbruik van 3,9 kW) een warmtepompsysteem (met een stroomverbruik van 1,75 kW) te gebruiken, wordt het energieverbruik 55 % verlaagd. Ook is de KONA Electric uitgerust met een Battery Heater (batterijverwarming). De optimale temperatuur van de batterij met betrekking tot de levensduur en de prestaties ligt tussen de 25 en maximaal 45 °Celsius. Deze temperatuurgrenzen hebben echter betrekking op de werkelijke temperatuur van de batterij, niet op de omgevingstemperatuur. Hyundai zorgt er bij de KONA Electric voor dat – afhankelijk van de batterijtemperatuur – de batterij automatisch gekoeld of verwarmd om deze zo efficiënt mogelijk te laten werken. Het efficiënte koelsysteem gebruikt de restkoude van het airconditioningsysteem om de koelvloeistof omlaag te brengen waardoor de batterij onder zware omstandigheden zo optimaal mogelijk presteert.

Elektrisch rijgevoel

Het bedienen van de aandrijflijn verloopt via een innovatief shift-by-wire-systeem. Dankzij dit systeem is er geen fysieke verbinding met de aandrijflijn nodig. De transmissiepook ontbreekt, waardoor inzittenden een groter gevoel van ruimte ervaren in het interieur. Naast het shift-by-wire-systeem is de knop van de elektronische parkeerrem ondergebracht. Het regelbare regeneratieve remsysteem stelt de bestuurder in staat om de intensiteit van regeneratief remmen zelf te bepalen met speciale hendels achter het stuurwiel. Het systeem vangt indien mogelijk energie op. De bestuurder kijkt uit op een 7,0-inch Supervision-cluster in het instrumentarium waarop de belangrijkste informatie van de auto wordt weergegeven, zoals: de rijsnelheid, accustatus, energiestroom en rijmodus. Afhankelijk van de rijmodus past het systeem de achtergrondkleur en meters aan om altijd de meest relevante informatie te kunnen bieden.

Bijzonder ruim

De nieuwe Hyundai KONA Electric is door het onderbrengen van het accupakket in de bodemsectie bijzonder ruim. De beenruimte voorin bedraagt 1.054 mm, terwijl de passagiers achterin genieten van 850 mm beenruimte. De hoofdruimte vóór bedraagt 1.006 mm en achter 948 mm. De bagageruimte meet inclusief opbergvak voor de oplaadkabel 332 liter (zónder: 373 liter). De bagageruimte kan worden uitgebreid naar 1.114 liter als de achterbank is opgeklapt.

 

Foto's