gereden BMW i8 Roadster bij Zwartepoorte Roosendaal

gereden BMW i8 Roadster bij Zwartepoorte Roosendaal

Datum: 23-10-2019

De i8 Roadster is voor BMW een inspirerende en fascinerende sportwagen die plug-in-hybride technologie combineert met een futuristisch design, een auto voor levensgenieters. Maar kunnen de rijeigenschappen ons hart ook sneller doen slaan? Daarvoor maakt de redactie van Autostad een afspraak met vestigingsdirecteur Kees Baas bij Zwartepoorte Roosendaal, want Zwartepoorte is sinds dit jaar officieel BMW i dealer voor Zuid West Nederland. Kees zorgt dat er i8 Roadster voor ons klaar staat.                                                                                                        

Opvallender als Roadster

We schrijven 2018 als we eindelijk de BMW i8 Roadster voorgeschoteld krijgen. Over de futuristische looks van de BMW i8 is er al veel discussie geweest en zullen er nog meer volgen. Waar we het wel eens over zijn is dat de i8 Roadster meer indruk maakt dan de coupé. De i8 is een geboren Roadster en draagt zijn uiterlijk perfect met zich mee. Vooraan zien we de typische BMW i8-smoel en daaraan kan je de coupé niet van de Roadster onderscheiden. De laserlichten geven een scherp uiterlijk en passen perfect bij de i8 met prachtige dagrijverlichting. De motorkap, waar de elektromotor zich bevind, is aangepast om de warme lucht uit het cabine van de wagen te geleiden. Een blik op de zijkant verraadt eindelijk zijn ware aard als roadster. Zowel met open als gesloten stoffen kap blijft de i8 in zijn element. Ben je niet zeker van je stuk of er een Roadster of niet voor je neus staat? Het staat er ook nog even op genoteerd. Wat we super vinden zijn die vinnen - of tunnels - die zowel op de coupé als de roadster terug te vinden zijn. Samen met de vleugeldeuren vormen ze een karakteristiek element van deze sportwagen. Die vleugeldeuren zijn dan wel niet praktisch, ze zijn echte showstealer als je bij je lokale bakker aankomt. Een enorme uitdaging voor BMW om deze te behouden op de BMW i8 Roadster!

Luxe sportwagen

Open de vleugeldeuren -met keyless entry-, kruip er onderdoor en laat je vallen in weelderige luxe van de BMW i8. BMW wil een statement maken door de i8 als dagelijks bruikbare sportwagen te produceren en ze slagen met glans in hun opzet. De elektrisch verstelbare zetels bieden alle comfort en zijdelingse steun die je maar kan wensen van deze sportwagen. De zetelverwarming en het glazen raampje tussen de stoelen in combinatie met een stevige verwarming maakt het mogelijk om bij elke temperatuur het dak er af te halen. Nog niet warm genoeg? Zet even je zetelverwarming aan. Zelf bij snelheden op de snelweg is het goed leven met deze Roadster. Voor je neus een typische multifunctioneel BMW-stuur met een blauw cirkeltje rond het logo. Achter het stuur vind je de schakelpedaaltjes en een digitaal dashboard dat naar goede gewoonte verandert wanneer je speelt met de verschillende rij-instellingen van de wagen. De rest van het dashboard is even uniek als het uiterlijk van de wagen. Veel lijnen die in elkaar overlopen en waar je in het midden een duidelijk touch screen hebt. Hier kan je alles vinden; van radio,  auto-instellingen, telefoonverbinding,... noem maar op. Naast bediening via touch screen kan je ook kiezen voor te werken met de touchpad tussen de 2 zetels die voor de gelegenheid een i8-logo in zich krijgt gegraveerd. Naast de versnellingspook kan je ook de startknop, e-drive en selectie tussen comfort/eco vinden. Om je koffers mee te nemen heb je achter de stoelen een plek waar zeker 2 kleine trolleys in kunnen vervoerd worden - de plek waar in de coupé de achterzetels steken. De echte koffer geeft je nog eens 88 liter extra

Plug-in hybrides

De BMW i8 Roadster en i8 Coupé zijn plug-in hybrids. Ze kunnen dus een kleine afstand volledig elektrisch afleggen tot snelheden van 120 km/u, dankzij de eDrive knop. De elektrische range bedraagt 53 kilometer. De driecilinder benzinemotor die zich in je rug bevindt is er eentje met een grootte van 1,5. Maar deze ontwikkelt wel 231 pk en 320 Nm koppel wat voor zo een kleine motorinhoud toch echt veel is. Combineer dit met de elektromotor die 105 kW en 250 Nm heeft dan kom je op een aardige 374 pk en 570 Nm. Mooie cijfers voor sportwagen, wat de i8 Roadster uiteindelijk is. Dankzij het directe koppel kan je genieten van een 0-100 km/u tijd van 4,6 seconden en stopt hij bij een gelimiteerde topsnelheid van 250 km/u. Niet slecht voor een wagen die bijna 1,6 ton in de weegschaal legt. De wagen is - ondanks zijn Roadster-inborst - enorm stijf en heeft enorm veel torsiestijfheid. Na enkele uren in de wagen krijg je het gevoel dat je hem al jaren kent. De wagen is extreem controleerbaar door de elektrische aandrijving op de voorste wielen in combinatie met de benzinekracht op de achterste. Met de 6-traps semi-automatische versnellingsbak daar nog eens bij krijg je een wagen die bij elke manier van rijden past. Tijdens het automatisch rijden schakelt de wagen in alle standen op het juiste moment en kunnen we er geen slecht woord over zeggen. Besluit je de het sportwagengedeelte te laten voor wat het is en ga je “eco-ridder”, dan leer je een heel andere kant van de wagen kennen. Een aangename wagen waar je geluidloos met open kap door de velden en heuvels zweeft. Het geeft een heel nieuwe ervaring aan de term autorijden. Bij Autostad kunnen wij genieten van een brullende uitlaat maar laat deze manier van rijden ons onverwacht aangenaam verrassen. Iets waar BMW ons voor had gewaarschuwd. Naast het ontbreken van geluid ontbreekt een gigantisch verbruik. Tijdens onze testdagen met de i8 Roadster hebben we vooral genoten van zijn sportstand en dan kwamen we nog op een gemiddeld verbruik van minder dan 7,5 liter per 100 kilometer. Zeker niet slecht voor een sportwagen.

BMW i dealer en voorraad voordeel op BMW i3

Zwartepoorte is sinds begin van dit jaar ook BMW i dealer voor Zuid West Nederland. Dit betekent dat naast de i8 Roadster ook de BMW i3 in de showroom staat. Omdat Zwartepoorte de vraag vanuit de markt zag aankomen, zijn er een aantal extra auto’s van de BMW i3 ingekocht, waardoor deze dit jaar nog volop uit voorraad leverbaar is. Bij zakelijke aanschaf in dit jaar genereert de BMW i3 nog 5 jaar lang 4% bijtelling, zodoende rijdt je dus al een BMW i3 voor een netto bijtelling vanaf € 52,-- per maand.

Conclusie

Elke BMW i8 heeft o.a. standaard een navigatiesysteem, BMW Display Key, Driving Assistant inclusief Surround View en een mode 2-laadkabel.  Je kan de BMW i8 Roadster met niets vergelijken wat momenteel op de baan rond rijd. Noem een productiewagen die hybridetechnologie combineert met sportwagen-looks? BMW vraagt € 168.243,- voor zo een uniek en geweldig stuk automobiel. De BMW i8 Roadster is een knap staaltje techniek en geeft de mogelijkheid om op een andere manier van autorijden te genieten. Voor alle informatie over de BMW i8, zoals b.v. uitvoeringen optiepakketten kunt u terecht bij Zwartepoorte Roosendaal, Vlierwerf 2, Roosendaal, telefoon 0165- 57 63 76.

Foto's