Revieuw Mitsubishi Eclipse Cross

Revieuw Mitsubishi Eclipse Cross

Datum: 30-08-2018

Sinds enige tijd heeft Mitsubishi weer een compleet nieuwe auto in de aanbieding Een SUV uiteraard, maar van een merk waarbij '4x4' en 'offroad' zo diepgeworteld zit is dat acceptabel. Anderzijds, de Eclipse Cross is niet zomaar een SUV. De redactie van Autostad neemt de proef op de som. Ondanks het succes van de ASX en in het bijzonder de Outlander PHEV, heeft Mitsubishi mondiaal bezien enkele moeilijke jaren achter de rug. Maar er gloort echter hoop aan de horizon. Sinds Renault-Nissan het relatief kleine Japanse automerk volledig heeft ingelijfd gaan er andere tijden komen voor Mitsubishi. Het beoogde doel van de grootste alliantie in autoland? Het nu tamelijk summiere modellenprogramma zo snel mogelijk verdubbelen. En daarop vervolgens schaalvergroting toepassen. Bovendien willen ze met Mitsubishi het meest naar voren laten treden als gedurfd automerk. Dat de Japanners al eventjes op de hoogte waren van deze aanpak blijkt wel wanneer je de Eclipse Cross in ogenschouw neemt.

Echte SUV.

De apart gestileerde achterzijde geeft een coupe idee. Een Crossover is immers een specifiekere en modernere (marketing)term voor een Sport Utility Vehicle en met de coupe uitstraling erbij geeft dit een onderscheidend kenmerk. Traditionele SUV's zijn er immers te over momenteel. Zelf heeft het merk er ook al twee: de ASX en Outlander. Lang is dat prima geweest. Echter nu de vraag naar de SUV nog altijd geen enkele dip vertoont en er werd geconstateerd dat tussen haar twee bestaande SUV's nog een derde paste, voelde Mitsubishi dat deze net even anders moest worden. Er moest een nadrukkelijke wigvorm komen, veel chroom, een stel sterk geaccentueerde heupen en in het dak twee subtiele 'bulten', genaamd Twin Bubble. Maar het meest opvallen doet toch wel de voor een SUV behoorlijk vlakliggende achterruit in twee delen. Het zicht door de binnenspiegel wordt door het design niet belemmerd.

Verschuifbare achterbank.

Zoals al eventjes aangehaald nestelt de Eclipse Cross zich qua formaat tussen de ASX en Outlander in. Op de foto's neigt de auto allicht het meest naar die eerste, in de praktijk herkennen we vooral veel eigenschappen van de grote Outlander. Neem de leefruimte; die is namelijk riant. Geenzins heeft het gedurfde design invloed op de hoofdruimte. Zelfs lange personen kunnen fatsoenlijk rechtop zitten, mede dankzij een verstelbare rugleuning. Over de standaard beenruimte zijn we al net zo positief en anders valt altijd nog de achterbank te verschuiven. Over wel 20 centimeter. Aan laadvolume houd je dan nog 341 liter over. Met de achterbank in de voorste stand is er 448 liter voorhanden. Meer dan voldoende voor de belangrijkste boodschappen of een lang weekend erop uit.

uitrustingsniveau

De luxe hangt natuurlijk af van welk uitrustingsniveau je kiest. De Eclipse Cross is wat luxe betreft beslist op niveau. Vele fysieke knoppen verraden meteen dat ons testmodel een van de luxere uitvoering is. We hadden zelfs de sleutels van de Instyle, de topuitvoering. En daar zit alles op en aan wat een moderne automobilist zich kan wensen. We noemen zoal LED-koplampen, adaptieve cruise control, grootlichtassistentie, een panoramadak, dodehoekwaarschuwing, sleutel-loze toegang, een verwarmbare voorruit (geen krabben meer, heerlijk) en nog meer zaken die de Eclipse extreem winterproof maken, zoals stoelverwarming vóór én achter plus een te verwarmen stuurwiel. Een head-up display tref je ook nog niet zo vaak aan in de betaalbare klassen.

Plezierige reisauto.

De Eclipse Cross is uitgerust met een bijzonder fijne CVT die we ook hebben gereden. Het beruchte gegier van de motor als er geaccelereerd wordt blijft achterwege en de voorgeprogrammeerde schakelgangen zijn prettig gekozen. Alsof je met een conventionele automaat (met koppelomvormer) rijdt. Tenminste, zolang je van de manuale modus afblijft. In de manuale modus kun je handmatig kunt schakelen via nogal pretentieuze flippers achter het stuurwiel, Uitnodigen tot sportief rijden doet de Eclipse Cross weliswaar niet. De ophanging van de Eclipse Cross is vriendelijk te noemen, al kan het onderstel – vooral achter – soms best stevig overkomen en is de besturing behoorlijk direct. Voor het aanhouden van een wat hoger tempo op een helling deinst de Eclipse dan ook niet terug. Bovendien wordt hij hierin gesteund door een verrassend lichtvoetig weggedrag en een zeer levendige 1.5 liter turbomotor. De geblazen viercilinder kan maximaal 163 pk en 250 Nm opwekken, het voelen er meer. Combineer dit met het Mitsubishi's ruimschoots bewezen Super All Wheel Control-vierwielaandrijving voorzien van de drie modi Auto, Gravel en Snow, en je weet dat dit een auto is die breed en ver buiten Nederland inzetbaar is. De Eclips Cross mag een caravan of aanhanger van maximaal 1.600 kilogram trekken.

All-in rijklaarprijs

De nieuwe Eclipse Cross is all-in rijklaar te koop vanaf € 29.990,-. Met dezelfde motor en vierwielaandrijving als hierboven beschreven, want een andere aandrijflijn levert Mitsubishi niet in ons land. Wel zou de CVT verruild kunnen worden voor een handbak. De Eclipse Cross schijnt weer een zonnig licht op de huidige stand van zaken bij Mitsubishi en is verkrijgbaar bij Louwman Bergen op Zoom, Edisonlaan 9, Bergen op Zoom, tel. 088-5250668 en Van Sprundel Mobiliteit, Bredaseweg 241, Roosendaal, tel. 0165-575000.

Foto's