Rij impressie BMW 2-serie Gran Coupé

Rij impressie BMW 2-serie Gran Coupé

Datum: 26-08-2020

BMW en Mercedes zijn altijd in een fel gevecht verwikkeld wie zich de grootste autofabrikant in het premium segment mag noemen. BMW is duidelijke bezig leiderschapsrol nadrukkelijker naar zich toe te trekken. In de strijd om de kroon wordt geen middel onbenut gelaten. In autofabrikanten termen betekent dit: actief zijn / worden in zoveel mogelijk marktsegmenten.  Met de nieuwe BMW 2-serie Gran Coupé heeft BMW eindelijk een antwoord op de succesvolle Mercedes CLA. De topversie met 306 pk biedt al het mooie waar BMW beroemd mee is geworden. De redactie van Autostad neemt contact op met Renova Roosendaal om de nieuweling van BMW uitgebreid te testen.

Vooruit, tegen de populariteit van de suv is geen kruid gewassen, maar ook de vierdeurs coupé is een populair genre. Al kun je als je strikt bent natuurlijk niet spreken over een coupé bij een auto met meer dan twee portieren. Dat gezegd hebbend, kunnen we niet om het genre heen. Kort door de bocht is de 2-serie Gran Coupé een 4-deurs versie van de jongste 1-serie met een extra vlot gelijnd koetswerk. Dat BMW zo lang gewacht heeft met het ontwikkelen van een antwoord, komt door het dilemma waar de autofabrikant uit München voor stond: men oogstte zoveel lof voor de achterwiel aangedreven 2-serie Coupé (met 2 deuren), dat de verleiding groot was om het alternatief voor de CLA op dezelfde basis te bouwen. Toch heeft men dit uiteindelijk niet gedaan. De wielbasis had dan zoveel opgerekt moeten worden dat de Gran Coupé in achterwiel aangedreven vorm in het territorium van de 3-serie zou zijn beland. Maar sinds de nieuwe 1-serie debuteerde op het nieuwe UKL2-platform, kan er ineens meer. Het onderstel type dat BMW voor de jongste 1-serie en nu dus ook de 2-serie Gran Coupé gebruikt, heet FAAR. Dat is een doorontwikkelde versie van het UKL platform van de grote Mini modellen en de 2-serie Active / Gran Tourer. Het voordeel is (onder andere) 34 millimeter meer beenruimte achterin dan bij de 2-serie Coupé. Dat scheelt een slok op een borrel. Net als de nieuwe BMW 1-serie worden bij de Gran Coupé de voorwielen aangedreven. Optionele vierwiel aandrijving kan voor de gewenste extra tractie zorgen. Een woordvoerder van BMW heeft al laten weten dat het FAAR platform geschikt is voor is voor elektrificatie, maar hij kon nog niet zeggen wat de specificaties worden van de in een later stadium te introduceren stekker hybride uitvoering van de 2-serie Gran Coupé

BMW 2-serie Gran Coupé interieur

Is de BMW 2-serie eigenlijk een 1-serie met een dikke kont? Je zou het zeggen, maar zo simpel ligt het niet. Op de motorkap na, is de carrosserie volledig anders. De koplampen zijn kleiner, de voorruit is vlakker geplaatst, het dak is 1,5 centimeter lager en de ramen hebben geen stijl - geheel in coupétraditie. Voor de bestuurder en de bijrijder biedt de 2-serie Gran Coupé veel ruimte. Achterin heb je vanzelfsprekend minder plaats, de steil aflopende daklijn is de hoofdschuldige. De Gran Coupé is 21 centimeter langer dan de 1-serie. Een vierdeurs coupé koop je meer met je hart dan met je verstand. Dat snapt de marketingafdeling van BMW maar al te goed, toch kan er 50 liter bagage meer mee ten opzichte van de 1-serie.

Evenveel trekkracht als een 911

Het topmodel is de M235i xDrive met 306 pk en 450 Nm. Daarmee is het koppel precies even hoog als dat van de Porsche 911 Carrera. De viercilinder turbomotor doet weinig fout: hij is onderin al erg krachtig en blijft tot 4500 toeren zijn volledige koppel afgeven. Wie er geen genoeg van kan krijgen, gaat door totdat de motor met een heerlijk volle basdreun 6200 toeren draait. Zo krijgt de Gran Coupé een echte sportwagen flair. Vierwielaandrijving is standaard, waarbij de regelunit zorgt dat het vermogen in ideale porties naar het juiste wiel wordt gestuurd. BMW biedt dieselversies aan met 116 of 190 pk. Bij de 1-serie kiest 80 procent bovendien voor een uitvoering van maximaal 150 pk. Bij de 2-serie Gran Coupé zal dit percentage lager zijn, maar ook in dat geval kunnen wij er van uit gaan dat het gros van de klanten de 218i of 218d uitvoering bestelt. Wij reden dan ook met de 218i, met een vermogen van 103Kw(140 pk).  De auto heeft een gemiddeld verbruik tussen 6,4 − 5,9 l / 100 km, accelereert (0-100 km/h)  in 8,7 kent een CO2-emissie (gecombineerd) van 146 − 134 g/km. De basisuitvoering is leverbaar vanaf 36.304,60 euro.

Sportief én comfortabel

De wielen hebben geen probleem om het riante vermogen op de weg over te brengen. De 2-serie heeft een heerlijk directe besturing, Daarbij communiceert de besturing intensief met de bestuurder, zonder onnodige aandrijfinvloeden. BMW op z'n best. De stijve carrosserie en de geslaagde afstemming van de veren en dempers (soepel in de comfortstand, stevig als je voor de sportstand kiest) zorgen voor rijeigenschappen waarop niets af te dingen valt. Heb je geen zin in sportieve escapades, dan is het onderstel vergevingsgezind en worden oneffenheden keurig gladgestreken. Goed nieuws voor 3-serie-rijders die een overstap overwegen.

Tenslotte

Met de eerste BMW 2 Serie Gran Coupé ooit (verbruik gecombineerd: 4,2-6.9l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 110-156 g/km*) introduceert BMW het concept van de vierdeurscoupé – dat al is aangeslagen in de hogere segmenten – nu ook in het premium compacte segment. Dankzij een frisse dosis individualiteit en een aantrekkelijke, emotionele vormgeving in combinatie met het innovatieve bedieningsconcept en de connectiviteitstechnologie biedt de BMW 2 Serie Gran Coupé uitmuntend dagelijks gebruiksgemak en de rijdynamiek waar BMW om bekendstaat.

Foto's