rij impressie Ford Focus Wagon

rij impressie Ford Focus Wagon

Datum: 26-09-2018

Nooit eerder was de Focus er in zoveel smaken En van elke uitvoering kan er maar beter minimaal eentje op voorraad worden genomen, want de onderlinge verschillen zijn nogal merkbaar. De ene Focus is de andere hierdoor niet. Leuk, maar tegelijk ook best lastig kiezen voor de klant. Ook voor de officiële dealer. Want waar laat je al die varianten? Wij helpen de geïnteresseerde graag een handje op weg via deze rijtest.

Tel je even mee? De Focus Trend, Titanium, Vignale, ST-line én Active. Vijf modelsmaken met elk specifieke stijl- en rijkenmerken. Heb je een definitieve keuze gemaakt? Dat is fijn. Dan kun je door naar de volgende stap; wordt het de vijfdeurs Hatchback of Wagon met extra veel bagageruimte? Bepalen welke Ford Focus op jouw lijf is geschreven valt nu al niet mee. Recente Fiesta-kopers zullen hierover mee kunnen praten.

Keuze te over

Jezelf eens goed in de spiegel aankijken kan helpen. Word je graag in de watten gelegd, maar moet dit niet ten koste gaan van al je spaargeld? Dan ga je geheid veel plezier beleven aan de Focus Titanium. Ben je een actief en bevolgen persoon, dan is de ST-line de beste keus. De extreme veeleiser zal het dan weer uitstekend kunnen vinden met de Focus Vignale. Daarmee gaat Ford pas echt full monty. Middels chique lakkleuren, veel chroom en leder en allerhande toeters en bellen. De Ford-dealer binnenstappen is nog nooit zo'n tijdrovende zaak geweest.

Proefrijden maakt alles duidelijker

Ga vooral ook proefrijden. In meerdere uitvoeringen indien mogelijk. We overdrijven niet dat je daarmee zomaar een dagje zoet kan zijn. Elke Focus-smaak houdt er namelijk een andere rijbeleving op na. Niet dat de verschillen wereldschokkend zijn, maar verschillen zijn er wel degelijk. Ook omdat de onderhuidse techniek niet overal identiek gelijk is. Zo gebruikt Ford voor de duurdere modellen een geavanceerde (multilink) achterwielophanging, maar past het ook meer geluidsisolatie toe. Dat maakt de Focus stijver en stiller. Bij de Trend, de instapper, wordt een (torsie) achteras gemonteerd. Daarnaast heeft de Focus Wagon ook z'n eigen onderstel, waarbij alvast rekening is gehouden met de potentiele bagage achterin. Geen overbodige luxe, aangezien de stationvariant zomaar eventjes 1.650 liter aan spullen aankan. Elke Focus, dus ook de Trend, is uitgerust met drie rijmodi (Normal, Eco en Sport), waarmee ieder model eigenlijk al meerdere rijkarakters kent, ongeacht uit welk hout 'ie is gesneden. Uniek in deze klasse. Een druk op de knop en de besturing, gasreactie en schakelsnelheid (van de optionele 8-traps automaat) verandert van gemoedelijk naar scherper. De demping- en veringkarakteristiek wordt niet zachter of harder, al krijg je soms wel die indruk door de merkbare verschillen tussen de overige rijparameters. Voor wie wel een instelbaar onderstel wenst, is er een optielijst. Bestel op de Focus Titanium of Vignale deze zogeheten Continously Controlled Damping (CCD) en de auto schurkt tegen het bovengemiddeld dynamische gedrag van de ST-line aan. Dat belooft dus nog wat voor de echte ST en RS!

In het algemeen

Iedere Focus kent een vergelijkbaar interieur, waarbij enkel het meubilair eventueel verschilt (de ST-line beschikt over meer geprofileerde voorstoelen, de Vignale over volleder en sterker aangezette biezen). Ook aan leefruimte is merkbaar gewonnen en verschilt niet, en dat enkel door de wielbasis te laten toenemen. De ruimte op de achterbank is voortaan zelfs riant te noemen. Wat vijf centimeter erbij al wel niet kan betekenen.  

Sierlijk dashboard

Over het dashboard in het bijzonder gesproken; de vormgeving daarvan is veel sierlijker dan voorheen, maar ligt ook rustiger op het netvlies. Weg is de drukke knoppenbrij en ook de mooie, uitgekiende materialenmix doet hierin een duit in het zakje. Zo wie zo ligt het afwerkingsniveau hoog. Een andere reden waarom de Focus een zeer stille auto is geworden. Tot op serieuze snelheden. Bij de motoren gekoppeld met 8-traps automaat vinden we het bedieningsorgaan extra in het oog springen. De klassieke, verticale pook heeft plaatsgemaakt voor een stijlvolle, ruimtebesparende draaiknop. Dat de instinctieve bediening er hiermee ook nog op vooruit is gegaan is mooi meegenomen. Nieuw is ook een head-up display.

Motoren.

Daarbij is de keus al net zo reuze. Twee benzines vormen de spil van het palet: de welbekende 1.0 Ecoboost met 100 of 125 pk en fonkelnieuwe 1.5 Ecoboost, goed voor 150 of 182 pk. Saillant detail: beide zijn driecilinders, terwijl de beschikbare diesels nog gewoon vier cilinders tellen. Laat je hierdoor niet afschrikken, want beide turbobenzines presteren naar behoren en beschikken over voldoende reserve wanneer dat is gewenst. Een andere gedeelde eigenschap tussen allerhande Focussen is de uitgekiende mix tussen rijcomfort en -dynamiek. Iedereen weet dat Ford hierin een naam heeft hoog te houden, maar zie dat kunstje maar eens te herhalen. Goed nieuws: bij de Focus is dat gelukt. Applaus daarvoor. Nimmer valt de Focus op een ongenoegen te betrappen terwijl die verzonken putdeksel van zonet toch echt een lelijke oneffenheid moet zijn geweest. Idem dito bij een scherpe richel of ongeziene verkanting in het wegdek. Rust in de koets is wat heerst, terwijl de Focus er een ongekende stabiliteit en mechanische grip op nahoudt wanneer het tempo wordt opgevoerd. Hierin blinkt de Focus opnieuw uit. De besturing is aan de lichte kant is en daardoor iets minder communicatief als voorheen. Echter Ford zal dit geheid pareren met: 'Dan kies je toch gewoon voor de ST-line of het optionele CCD-onderstel!' Het heeft nog gelijk ook. Niets is aan het toeval overgelaten en dat heeft een middenklasser opgeleverd die ondanks een anoniemer design alsnog boven z'n klasse uitstijgt. Goed gedaan, Ford! De nieuwe Ford Focus is verkrijgbaar vanaf € 24.915,-.

Foto's