rij impressie Mercedes-Benz GLA bij Automotions Roosendaal

rij impressie Mercedes-Benz GLA bij Automotions Roosendaal

Datum: 07-09-2020

Mercedes heeft geluisterd naar de bedenkingen bij de introductie van de GLA en komt daar nu aan tegemoet bij de nieuwe GLA. In de eerste plaats door de tweede generatie een carrosseriehoogte van SUV formaat te geven. Die bedraagt nu 1.611 mm en dat is liefst 104 mm meer dan voorheen. Samen met een iets afgenomen carrosserielengte (14 mm tot 4.441 mm) en een wat bredere bouw (30 mm extra, oftewel voortaan 1.834 mm) zorgt dat voor een duidelijk stoerdere uitstraling. Het in de lengte iets gekrompen koetswerk heeft niet tot minder interieurruimte geleid, integendeel. Dat komt doordat de wielbasis met 30 mm is gegroeid tot 2.729 mm. De GLA is ook leverbaar als plug-in Hybrid. De redactie van Autostad test met alle plezier of het nu een echte SUV is geworden waar je veel van mag verwachten.

Van binnen

In combinatie met de hogere bouw is er voor de passagiers achterin liefst 116 mm meer beenruimte dan in de oude GLA. Zij kunnen door de vergrootte portieren en de naar de hoeken van de carrosserie verplaatste achterste wielkasten ook makkelijker in/uitstappen. Wel moet er vanwege de schuinere achterzijde iets (6 mm) hoofdruimte ingeleverd worden, maar dat is te verwaarlozen. Het formaat van de kofferbak groeide met 14 liter tot 435 liter. Wie op de optielijst de verschuifbare achterbank aan vinkt, kan over een lengte van 140 mm variëren met de verhouding tussen passagier ruimte achterin en bagagecapaciteit. Voorin profiteren de inzittenden van 22 mm extra hoofdruimte. Dat komt gevoelsmatig de bewegingsvrijheid duidelijk ten goede. Het dashboard een feest van herkenning. De testauto was voorzien van een tweetal 10,2 inch grote displays (standaard is 7 inch) waarvan één bestemd is voor het gebruiksvriendelijke en razendsnelle MBUX systeem. De schermen geven, samen met het nieuwe multifunctionele stuurwiel en het vele geborstelde aluminium, zonder meer een premium uitstraling aan de cabine van de nieuwe GLA.

Motoren en prestaties

De benzineversie begint bij de GLA 200, die heeft een gemiddeld benzineverbruik van 5,7 à 6,0 liter per 100 km. De GLA 200 heeft een 7-traps automaat van Getrag met dubbele koppeling. Zijn 1.332 cc motor is goed voor 163 pk en 250 Nm (beschikbaar tussen de 1.620 en 4.000 toeren). De GLA 200 accelereert in 8,7 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 210 km/u. Een trede hoger op de benzineladder staat de hier geteste GLA 250. Die wordt aangedreven door een 224 pk sterke 1.991 cc motor. Zijn maximum koppel van 350 Nm is beschikbaar tussen de 1.800 en 4.000 toeren. De GLA is voorzien van een 8-traps automaat met dubbele koppeling en zit in 6,9 seconden op 100 km/u. Zijn topsnelheid bedraagt 240 km/u. Als gemiddeld benzine verbruik geeft Mercedes-Benz 6,5 à 6,7 liter per 100 km op. Voor diesel fans is er iets meer keuze. Zij kunnen namelijk bij zowel de GLA 200d als de GLA 220d opteren voor 4Matic vierwielaandrijving. In beide gevallen zit er een 1.951 cc motor onder de kap. Als transmissie fungeert bovengenoemde 8-traps automaat met dubbele koppeling. In de GLA 200d is de 1.951 cc motor goed voor 150 pk en 320 Nm (beschikbaar tussen de 1.400 en 3.200 toeren). Daarmee zit de Mercedes-Benz in 8,6 seconden op 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 208 km/u. De 4Matic uitvoering is iets langzamer (8,9 seconden en 205 km/u). Het gemiddelde dieselverbruik bedraagt 4,6 à 4,8 liter per 100 km. De GLA 220d heeft dus dezelfde dieselmotor, maar dan in 190 pk configuratie. Zijn maximale koppel van 400 Nm is beschikbaar tussen de 1.600 en 2.600 toeren. De GLA 220d sprint in deze vorm in 7,4 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 217 km/u. De 4Matic versie is met 7,3 tellen en 219 km/u iets vlotter, maar ook iets minder zuinig. In deze vorm verbruikt de GLA 220d gemiddeld 5,0 à 5,3 liter per 100 km. De uitvoering met enkel voorwielaandrijving verstookt 4,7 à 4,9 liter en houdt de milieuschade beperkt tot 123 à 129 gram.

Weggedrag

De door ons gereden GLA 250 presteert prima. Bij lage toerentallen is er al veel trekkracht beschikbaar. De uitlaattoon blijft decent op de achtergrond. De automatische transmissie, die handmatig via schakelflippers kan worden aangestuurd doet voortreffelijk zijn werk. Het weggedrag van de nieuwe GLA, die gebaseerd is op een verbeterde, stijvere versie van het zogeheten MFA platform, kan worden omschreven als ‘strak’ en ‘goed onder controle te houden’. Dat zorgt er voor dat hij veel aangenamer in de omgang is dan de vorige editie. Anders dan bij de A klasse is achter volwaardige onafhankelijke wielophanging altijd standaard (in plaats van een torsie as). Naast een grotere wielbasis beschikt de nieuwe GLA ook over extra spoorbreedte (vóór +36 mm en achter + 46 mm). De Duitser staat daardoor steviger in zijn schoenen, zeg maar. Ondanks dat hij duidelijk hoger op zijn poten staat dan de A klasse. De besturing is licht, maar zeer nauwkeurig. De verstelbare dempers zorgen voor extra plezier omdat er een groot merkbaar verschil is qua werking wijze tussen de standen Comfort en Sport. De nieuwe GLA zal daardoor een breder spectrum aan autorijders kunnen aanspreken. Het weggedrag is best lichtvoetig. Qua formaat van de velgen heeft de klant de keuze uit 17 t/m 20 inch. Zelfs met de grootste 225/45 R 20 bandenoptie van de testauto worden oneffenheden in het wegdek goed geabsorbeerd. Rol geluiden worden effectief buiten de cabine gehouden. Al met al is het verfijning niveau van de GLA door de generatiewisseling duidelijk naar een hoger plan getild, waardoor deze Mercedes-Benz een aangename metgezel is voor lange ritten.

Conclusie

Mercedes-Benz verdient een compliment. De nieuwe GLA is een veel betere allrounder dan zijn voorganger. De rijeigenschappen zijn er op vooruit gegaan, evenals het comfortniveau. Het interieur is niet alleen ruimer, maar ook hoogwaardiger en praktischer geworden. Op de optielijst prijken vele leuke en interessante keuzes om de GLA aan ieders wensen aan te passen, maar hier hangen vanzelfsprekend altijd meerprijzen aan. Voor ons is het uiterlijk van de nieuwe editie uiterst geslaagd, al blijft dat natuurlijk een kwestie van smaak. De nieuwe Mercedes Benz GLA is verkrijgbaar vanaf      € 47.193,- bij Automotions Mercedes-Benz, Bredaseweg 225-227 in Roosendaal, Telefoon 0165-557400. www.automotions.nl.

Foto's